HISTORISKE SITES I FRANKRIG DU BØR SE
På denne side har jeg samlet en række rejsetips til historiske seværdigheder - primært i Nordfrankrig (førstnævnte ligger dog i Belgien) og primært seværdigheder med relation til 2. verdenskrig. Sites jeg selv har besøgt, og som jeg mener er et besøg værd - god fornøjelse!
Det belgiske Fort Eben-Emael blev opført mellem 1932 og 1939 som det nordligste fæstningsanlæg omkring byen Liège. Det overvejende underjordiske fæstningsanlæg er opført på det 65 meter høje St. Pieters-Berg, ved Maas flodens vestlige bred – blot ti kilometer fra den hollandske by Maastricht......læs mere her.
Nok ligger dette fæstningsanlæg i Belgien. Det ligger dog blot et stenkast - nærmere betegnet 15 kilometer - fra den rute, som den venlige damestemme i GPS´en har som sin foretrukne rute til Normandiet.
MÉMORIAL ASCQ 1944
Natten til den 1. april 1944 sprænger franske frihedskæmpere to togvogne lastet med kampvogne tilhørende 12. SS Panzer Division ”Hitler Jugend” på banegården i Ascq. Sprængningen udretter kun materiel skade på de to togvogne. Endnu samme nat begynder SS-soldater, anført SS-Obersturmbannführer Walter Hauck, uden forudgående rettergang at henrette.....læs mere her.
WORMHOUT MASSAKREN
Den 28. maj 1940 blev cirka 80 britiske og en enkelt fransk soldat koldblodigt henrettet af medlemmer af 1. SS Panzer Division "Leibstandarte SS Adolf Hitler". Laden, hvor soldaterne blev henrettet blev genopbygget for nogle år siden....læs mere her.
DUNKERQUE (OPERATION DYNAMO)
Den tyske ”Blitzkrieg” tvang i de første uger af maj 1940 de britiske og franske styrker til at trække sig tilbage til kanalkysten, ved byen Dunkerque, hvor de blev omringet. Den 26. maj 1940 iværksatte den britiske hærledelse Operation Dynamo; en operation der skulle sikre evakueringen af de britiske ekspeditionsstyrker....læs mere her.
BATTERIE WALDAM
Nogle få kilometer øst for Calais finder man resterne af det tidligere tyske kanonbatteri ”Batterie Waldam”. Det unikke ved anlægget er en drejbar betonkuppel, anbragt på toppen af den ene bunker. Den lidt særprægede betonkuppel husede en 15 cm kanon af typen SK C/28. Denne konstruktion, hvor kanonen var anbragt på en såkaldt ”Küsten-Marinepivotlafette MPL C/36” blev implementeret af Kriegsmarine i 1942. I sin enkelthed en seksbenet platform hvorpå kanonen var monteret, og som tillod en skudvinkel på 360°. En løsning der skulle kompensere for ulempen ved kanoner anbragt i traditionelle bunkere, hvor kanonens skudradius var relativt begrænset.....læs mere her
BATTERIE OLDENBURG
Et stenkast fra Batterie Waldam, ligger Batterie Oldenburg (også kendt som Batterie “Le Moulin Rouge”). Batteriet udgjorde sammen med batterier som Todt og Lindemanm, en del af den såkaldte ”Höllenfeur Eck” ved Dover-strædet, med Oldenburg som det østligste batteri i den række.
Batteriets 24 cm skibskanoner af russisk oprindelse blev i september 1915 erobret i den lettiske havneby Liepāja (Libau på tysk). Kanonernes oprindelige kaliber var dengang på 25,4 cm, men blev i begyndelsen af 1930´erne tilpasset af Krupp Stahl, så de tyske 24 cm granater kunne anvendes.....læs mere her
FORTERESSE DE MIMOYECQUES
I 1943 er krigslykken vendt, på slagmarkerne lider Det Tyske Rige nederlag på nederlag. Hitler havde dog en plan klar: V-3 (Vergeltungswaffe 3) superkanonen med dæknavnet ”Hochdruckpumpe”, skulle sønderbombe London fra den nordfranske kyst, og tvinge briterne i knæ. Til det formål påbegyndte tyskerne i efteråret 1943 opførelsen af et gigantisk underjordisk anlæg, dybt begravet i kalkklipperne nær den lille flække Mimoyecques i det nordlige Frankrig....læs mere her
BATTERIE TODT og MUSÉE 39-45
Efter det vellykkede felttog i vest, udsteder Hitler i september 1940 ”Kriegsweisung Nr. 16” til forberedelserne af en landgangsoperation i Storbritannien, som får kodeordet ”Operation Seelöwe”. Samtidig bliver Kriegsmarine af Hitler instrueret i, at placere det størst mulige antal svært kalibrerede kanoner, på den modsatte side af Doverstrædet, som med sine kun 31 kilometer....læs mere her.
KAHL BURG
Tres meter over havnebyen Le Tréport, godt gemt i Alabasterkystens hvide kridtklipper ligger ”Kahl Burg” - et bemærkelsesværdigt tidligere tysk forsvarsanlæg, med dæknavnet ”Wn Tre06”.
Det imponerende anlæg består af mere end 32 rum, deriblandt en kommandocentral....læs mere her.
DIEPPE (OPERATION JUBILEE)
Ved daggry den 19. august 1942 angreb overvejende canadiske tropper, forstærket af britiske og amerikanske enheder, den svært befæstede havn og de tilstødende strande ved Dieppe. Formålet med angrebet var i løbet af tolv timer, som svarer til varigheden af to tidevande, at tilføje fjenden så stor skade....læs mere her.
BRUNEVAL (OPERATION BITING)
Natten mellem den 27. og 28. februar 1942 bliver 120 britiske kommandosoldater, anført af Major John Frost nedkastet nær landsbyen Bruneval i Normandiet. Raidet, som gik under dæknavnet Operation Biting, er ofte blot betegnet som Bruneval Raid, og anses som et af de mest opsigtsvækkende britiske Commando raids (”pre-invasion raids”) under 2. verdenskrig.....læs mere her.
HANGAR À DIRIGEABLES
Den 150 meter lange, 40 meter bredde og 30 meter høje tidligere luftskibshangar, er det eneste overlevende eksemplar af i alt 12 hangarer, som den franske flåde lod opføre under 1. verdenskrig. Hangaren, der stod færdig i august 1917 blev brugt til at huse og vedligeholde luftskibe, som skulle overvåge de tyske ubåde i Seine-bugten.....læs mere her.
FÜHRERHAUPTQUARTIER "WOLFSCHLUCHT II"
Små femten kilometer nordøst for den Nordfranske by Soissons, nærmere betegnet i Margival skoven ligger det største hovedkvarter, bygget af de Tredje Rige under hele 2. verdenskrig. Det enorme bygningsværk blev opført mellem 1942 og 1944 og har betegnelsen: "Führerhauptquartier Wolfsschlucht II" eller blot ”Wolfsschlucht II” – med andre ord, et hovedkvarter til ”Der Führer”....læs mere her.
I 141 dage var Somme floden, i det nordfranske departement af samme navn - centrum for et af de største slag i 1. Verdenskrig. Da kanonerne tav, havde de allierede erobret et område på størrelse med vadehavsøen Rømø – 126 km² sønderbombet og strategisk ligegyldigt terræn. De samlede tabstal var enorme. Med næsten 1.100.000 dræbte, sårede og savnede hører kampene ved Somme til blandt de allerstørste og blodigste slag under Første Verdenskrig. Du kan læse mere om Slaget ved Somme her.
Chemin des Dames er en 30 kilometer højderyg mellem de nordfranske byer Laon og Soissons i departementet Aisne. Højderyggen var en af de mange frontlinjer under 1. verdenskrig. På grund af dens strategiske betydning var højderyggen gentagne gange centrum for blodige slag. Bedst kendt er nok Aisne Offensiven i 1917, hvor den franske hær forsøgte at tilbageerobre Chemin des Dames – men mislykkedes.
Du kan læse mere om Slaget ved Chemin des Dames her.
SLAGMARKSTURIST I FRANKRIG
Generelt er de lokale bemærkelsesværdigt tolerante og venlige over for ”slagmarksturister”. Alligevel skal privat ejendom respekteres og aldrig betrædes uden ejerens tilladelse. Respekter derfor skilte med påskrifter som f.eks. Privé, Espace Privé, Accès Interdit, Tout le trafic Interdit eller Accès Strictement Interdit ens for disse ord er, at de i grove træk betyder PRIVAT OMRÅDE eller ADGANG FORBUDT
Fjern ikke ”souvenirs” fra slagmarkerne. Den dag i dag støder landmænd stadig på efterladenskaber fra kampene i 1944 i form af f.eks. hjelme, våben, ammunition og mortergranater. At fjerne disse genstande er ikke kun ulovligt, det kan også være ekstremt farligt. OBS! Det er ikke tilladt, at bruge metaldetektorer i store dele af Frankrig.
Nordfrankrig er i den grad synonym med landbrugsland, hvilket man med al tydelighed ser, når man færdes i landområderne. Afgrøderne er landmændenes levebrød, undlad derfor så vidt muligt, at betræde tilsåede eller beplantede marker, også selvom marken grænser op til en naturlig gangsti. På turene til de forskellige historiske lokaliteter, vil du i perioder komme ud på meget små veje, hvor det vi kender som rabatter, er erstattet af dybe grøfter. Disse veje kan i perioder være så smalle, at selv to små biller ikke umiddelbart kan passere hinanden. Vis derfor hensyn og vær opmærksom på marksled og lignende, hvor der er mulighed for at holde tilbage for modkørende. Særlig agtpågivenhed bør udvises i høstsæsonen, hvor landmændene har travlt. Høsten i Normandiet begynder typisk nogle uger før den danske
Copyright © Hans Martin Nielsen/normandiet1944.dk