V1 og V2 ANLÆG I NORDFRANKRIG
V-1 og V-2 Raketten – Hitlers ”Wunderwaffen” (Vidundervåben)
Trods det truende nederlag, forsikrede Hitler i hans sidste radiotransmitterede tale (sendt 30. januar 1945), den hårdt prøvede tyske civilbefolkning, at en øget indsats af såkaldte ”Wunderwaffen” (Vidundervåben) ville sikre Nazi-Tyskland den endegyldige sejer (Endsieg). Allerede i 1943 havde den nazistiske propaganda maskine proklameret, at såkaldte ”Vergeltungswaffen” (gengældelsesvåben), som en reaktion på de allierede bombninger af de tyske byer, skulle terrorisere den britiske befolkning og jævne de engelske byer med jorden. Et propaganda stunt der udelukkende havde et formål; moralen hos civilbefolkningen skulle løftes og kampviljen hos den menige tyske soldat skulle øges. Med næsten permanente appeller, rettet mod civilbefolkningen forsøgte nazi-styret, at sprede budskabet om vidundervåbnets effektivitet.
Appeller der skulle give civilbefolkningen troen på, at Wehrmacht med nye, overlegne våbensystemer rådede over de teknologiske midler der skulle til, for at ændre slagets gang under 2. verdenskrig. I midten af juni 1944 blev de første V-1 (Vergeltungswaffe 1) raketter sendt mod London, noget der udløste en næsten euforisk stemning iblandt den tyske civilbefolkning. Der skulle dog ikke gå lang tid, før euforien blev vendt til skepsis, V-1 raketten havde langt fra den forventede effekt.
I december 1942 fandt de første test af V-1 raketten sted på Heeresversuchsanstalt Peenemünde på øen Usedom i Østersøen. Den 7,73 meter lange og 2.200 kilo tunge (næsten halvdelen var sprængstof) raket, der bedst kan betegnes som et førerløst bombefly, blev udviklet af de to tyske ingeniører Robert Lusser og Fritz Gosslau. Med en hastighed på næsten 600 km/t havde V-1 raketten en rækkevidde på 370 kilometer. Den 13. juni 1944, præcis en uge efter den allierede invasion i Normandiet, blev den første raket affyret mod den britiske hovedstad, London. De første raketter blev affyret fra dertil indrettede affyringsramper, som ”Organisation Todt” havde opført i det nordvestlige Frankrig. Senere blev raketten også affyret fra Heinkel He 111 bombefly (det anslås at op imod 1.600 raketter blev affyret fra fly). V-1 rakettens militære succes var dog relativ beskeden, kun cirka 25 procent af de affyrede raketter nåede destinationen, resten mistede pusten på grund af tekniske defekter, eller blev skudt ned af britiske jagerfly. Under angrebene på den, for de allierede forsyningsruter så vigtige belgiske havneby Antwerpen, lykkedes det allieret antiluftskyts, at nedskyde mere end 60 procent af de affyrede V-1 raketter.
Siden slutningen af 1930´erne havde tyske ingeniører, under ledelse af Wernher von Braun i Peenemünde arbejdet på en ballistisk* raket. En raket der indledningsvis blev døbt ”Aggregat 4” (A-4). Den 3. oktober 1942 lykkedes den første succesfulde affyring af en A-4 prototype. Forsøgsraketten tilbagelagde på blot 58 sekunder en strækning på 190 kilometer. I juli 1943 blev von Braun beordret til Hitlers østpreussiske hovedkvarter ”Wolfschanze”, hvor han skulle orientere om udviklingen af A-4 raketterne. Hitler var imponeret over det han så og hørte. I en tid, hvor Det Tredje Rige var ramt af stadig hyppigere militære fiaskoer, var A-4 raketten et tiltrængt lyspunkt. A-4 raketten blev udstyret med et 1.000 kilo tungt sprænghoved og omdøbt til V-2 (Vergeltungswaffe 2). Raketten var i forhold til lille broderen V-1, et sandt monster. Startvægten (inklusive sprænghoved) var på imponerende 12,7 ton. Med en hastighed på mere end 5.000 km/t og en flyvehøjde på 90 kilometer, havde raketten en rækkevidde på 400 kilometer, med andre ord, flyvetiden til London varede altså kun 320 sekunder. Den 7. september 1944 blev den første V-2 raket affyret mod den britiske hovedstad. Frem til slutningen af marts 1945 blev mere end 3.000 raketter sendt mod mål i England, Belgien og Frankrig. På grund af dens høje hastighed, kunne V-2 raketten ikke ses på radarskærme. Helt bogstaveligt, som et lyn fra en klar himmel ramte raketten, lydløs og uden forudgående varsel målet med en nedslagshastighed på ca. 3.500 km/t (1 km/s). Det formodes, at op i mod 12.000 mennesker blev dræbt under angrebene, hovedsaglig i London og Antwerpen.
Hvad kan ses i dag?
De enorme byggeprojekter, som mellem 1942 og 1944 poppede op over alt langs den nordfranske kyst, forbinder de fleste instinktivt med Atlantvolden, Hitlers ”Festung Europa”. I årtier er turister valfartet til Frankrig, for på nært hold, at besigtige disse imponerende fæstningsanlæg, som Nazi-Tyskland forgæves lod opføre. Hvad mange ikke ved er, at en del af disse ekstravagante byggeprojekter, var en del af Hitlers såkaldte ”Vergeltungskampagne” (gengældelseskampagne). Som en del af dette program, blev der i det nordvestlige Frankrig således opført en lang række affyringsanlæg til V-1 og V-2 raketter. Af de næsten 150 anlæg som var planlagt, kom ”kun” cirka halvdelen i brug, før de i løbet af 1944 blev ødelagt af bomber eller de hastigt fremrykkende allierede styrker. Tre yderst velbevarede anlæg - Bois des Huit Rues, La Coupole og Blockhaus d'Éperlecques - ligger kun godt 40 kilometer fra hinanden i det nordfranske region Nord-Pas-de-Calais. Små tohundrede kilometer længere syd på, i den centrale del af det normmaniske departement Seine-Maritime, nærmere betegnet i skovene Forêt d'Eawy og Forêt d'Eu ligger anlæggene som perler på en snor. Nedenfor finder du min portrætter de nogle af de mange anlæg - ens for der er, at de hver i sær er et besøg værd.
LE BOIS DES HUIT-RUES (V1 SITE HAZEBROUCK)
Le Bois des Huit-Rues skoven (på dansk noget i retning af: skoven med de otte veje) huser en gruppe velbevarede bygninger, der alle er forbundet via betonbelagte stier.
Bygningerne var en del af V1 Feuerstellung Nr. 623. Det tidligere V1 affyringsanlæg, der ofte blot ses omtalt som V1 site Hazebrouck eller V1 site Morbecque, var et af de 96 ”første generations” anlæg, som tyskerne lod opføre i 1943....læs mere om anlægget her
LA COUPOLE (LA COUPOLE CENTRE d'HISTOIRE)
Cirka midtvejs mellem landsbyerne Helfaut og Wizernes, begynder Organisation Todt i oktober 1943 på opførelsen af en af de mest imponerende bunkere i V-2 programmet "Die Cupola" (kuplen). For Organisation Todt var området der var udset til opførelsen af bunkeren, uvant og ukendt terræn.....læs mere om anlægget her.
BLOCKHAUS d'EPERLECQUES
Denne enestående bygning, der ofte blot omtales som Watten Bunker ligger i Foret d’Eperlecques (Eperlecques skoven) små fem kilometer fra landsbyen Watten. Den enorme bunker blev opført af Organisation Todt (OT) i 1943, som modtagelses-, opbevarings-, slutmontage- og affyringsanlæg for V-2 raketter, samt et anlæg til.....læs mere om anlægget her.
SITE DE V1 DU MONTAUBAN
Små 37 kilometer øst for Dieppe, nærmere betegnet i den vestlige udkant af Forêt d'Eu (Eu skoven) finder man resterne af Site de V1 du Montaubant. Et af de mange V1 affyringsanlæg som tyskerne lod opføre i baglandet til den nordfranske kyst. Anlægget i udkanten af Eu skoven blev opført i løbet af vinteren 1943/44, og er et såkaldt "modificeret" eller "let" anlæg, som adskiller sig markant fra anlæg i "Stellungssystem I" serien.....læs mere om anlægget her.
SITE DE V1 DU CAMPNEUSEVILLE
Små 52 kilometer øst for Dieppe, nærmere betegnet i den østlige udkant af Forêt d'Eu (Eu skoven) finder man resterne af Site de V1 du Campneuseville. Et af de mange V1 affyringsanlæg som tyskerne lod opføre i løbet af efteråret 1943. Anlægget der er af ”Stellungssystem I” varianten er i dag et ”Open Air” (gratis) museum, som huser en række velbevarede bygninger og bunkere, samt en kopi af V1 raket anbragt på en replika affyringsrampe.....læs mere om anlægget her.
SITE DE V1 DU VAL YGOT
Små 35 kilometer sydøst for Dieppe, nærmere betegnet i udkanten af Forêt d'Eawy (Eawy skoven) finder man resterne af Site de V1 du Val Ygot. Et af de mange V1 affyringsanlæg som tyskerne lod opføre i løbet af efteråret 1943. Anlægget er i dag et ”Open Air” (gratis) museum, som huser forskellige bygninger og bunkere, samt en kopi af V1 raket på en affyringsrampe....læs mere om anlægget her
OBS! Skiftende turist informationer
Turisme er en industri i evig forandring. Du skal derfor være opmærksom på, at alle turistinformationer på denne hjemmeside, kan være underlagt mere eller mindre hyppige ændringer. Hoteller, restauranter, campingpladser, forlystelser etc. skifter ejer eller bestyrer - nogle lukker. Museer ændrer deres åbningstider, entrepriser og displays mens nogle måske helt lukker. Derfor skal du kun se turistinformationerne på denne hjemmeside som vejledende og betragte dem som værende så korrekte som mulige på tidspunktet for offentliggørelsen.
Copyright © Hans Martin Nielsen/normandiet1944.dk