TEKNOLOGI ANNO 1944
MULBERRY: DE KUNSTIGE HAVNE
Allerede i 1941 begyndte man i Storbritannien at drøfte mulighederne for produktionen af kunstige havne langs den engelske sydkyst. Havne som skulle muliggøre en hurtig ind- og udskibning af tropper og materiel. Senest efter det fejlslåede angreb på Dieppe (Operation Jubilee) i august 1942 stod det klart for de allierede ledere, at opførelsen af kunstige havne skulle indgå i planlægningen af landgangen i Nordvesteuropa. For planlæggerne hos SHAEF var det en altafgørende faktor at sikre en hurtig lastning og losning af tropper og materiel, når først et brohoved var etableret. Du kan læse meget mere om de kunstige havne her.
Resterne af Mulberry B ud for Arromanches, set fra Longues-sur-Mer
HOBARTS FUNNIES: PANSREDE MORSOMHEDER
På bare 12 måneder udviklede den britiske general Percy Hobart og hans hold en hel serie af særprægede kampvogne, som alle var designet til at løse særlige opgaver under selve landgangen. På grund af kampvognenes, ofte mærkværdige og specielle udseende, gik de ikke under andet end navnet ”Hobarts Funnies”.
Hovedparten af modellerne var modificerede udgaver af Churchill eller Sherman kampvogne, som var tilgængelige i store styktal. Du kan læse meget mere om de pansrede morsomheder her.
Churchill A.V.R.E kampvogn med Petard morter på stranden ved Graye-sur-Mer
LANDGANGSFARTØJERNE: SKIBE UDEN NAVN
Da de allierede for alvor gik i gang med at forberede landgangen i Normandiet, stod det hurtigt klart, at det ville kræve en flåde af specialdesignede landgangsfartøjer. Ikke kun under de indledende operationer, men også efterfølgende, hvor landgangsfartøjer af vidt forskellig art skulle bidrage til at holde de allierede tropper forsynede, indtil havne af passende størrelse var erobret. På denne side finder du et miniportræt på nogle, af de mange fartøjer som var i aktion på D-dag og de følgende dage. Du kan læse meget mere om landgangsfartøjerne her.
LCVP (PA30-4) i lystbådehavnen i Carentan
SVÆVEFLYENE: "THE FLYING COFFINS"
Landsætningen af tusindvis af britiske og amerikanske faldskærmssoldater krævede en enorm flåde af transport- og svævefly. Alene under de indledende luftlandsætninger på begge flanker af invasionsområdet, var der indsat 692 svævefly fra Royal Air Force og US Army Air Force. Tæller man de efterfølgende ”resupply” missioner med, når tallet op på 867 svævefly. Her følger et miniportræt af de tre svæveflys modeller som var i aktion på D-dag. Du kan læse meget mere om svæveflyene her.
Horsa svævefly i målestok 1:1 ved Pegasus Memorial museet i Bénouville
TRANSPORTFLYET: C-47 "SKYTRAIN"
Allerede i 1941 begyndte man i Storbritannien at drøfte mulighederne for produktionen af kunstige havne langs den engelske sydkyst. Havne som skulle muliggøre en hurtig ind- og udskibning af tropper og materiel. Senest efter det fejlslåede angreb på Dieppe (Operation Jubilee) i august 1942 stod det klart for de allierede ledere, at opførelsen af kunstige havne skulle indgå i planlægningen af landgangen i Nordvesteuropa. For planlæggerne hos SHAEF var det en altafgørende faktor at sikre en hurtig lastning og losning af tropper og materiel, når først et brohoved var etableret. Kun sådan kunne forsynings kapløbet mod Wehrmacht vindes. Du kan læse meget mere om C-47 transportflyet her.
C-47 Transportfly "The S.N.A.F.U Special" ved Merville batteriet
Øvrige afsnit i D-DAG: 6 JUNI 1944 og KAMPEN OM NORMANDIET
OPERATION BODYGUARD: ET GIGANTISK BEDRAG.....læs mere her
D-DAG: TAL OG FAKTA.....læs mere her
D-DAG: TIME FOR TIME.....læs mere her
KAMPEN OM NORMANDIET.....læs mere her
OVERLORDS ANSIGTER.....læs mere her
ALG: FLYVEPLADSERNE.....læs mere her
DE FEM STRANDE.....læs mere her
DE BRITISKE OG AMERIKANSKE LUFTLANDSÆTNINGER.....læs mere her
DENGANG OG NU.....læs mere her
Copyright © Hans Martin Nielsen/normandiet1944.dk